ΙΔΡΥΣΙΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (1930μ.χ.-1940μ.χ.)

Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

Η ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας ως ξεχωριστού Σώματος αναξαρτήτου από τον Στρατό και το Ναυτικό ουσιαστικά ξεκινά στις 5 Δεκεμβρίου 1929 όταν η κυβέρνησις του Ελευθερίου Βενιζέλου κατέθεσε στην Βουλή νομοσχέδιο για την ίδρυση του Υπουργείου Αεροπορίας. Ο Βενιζέλος απέδιδε ιδιαίτερη σημασία στο νεοσύστατο υπουργείο για αυτό και ανέθεσε την οργάνωσή του στον έμπειρο Θεσσαλονικέα αεροπόρο Αλέξανδρο Ζάννα. Έτσι από την 1η Ιανουαρίου 1930 περιήλθαν στην δικαιοδοσία του Υπουργείου Αεροπορίας όλες οι σχετικές υπηρεσίες που μέχρι τότε ήταν κατανεμημένες στα άλλα υπουργεία. Επίσης σημαντικά έργα επεκτάσεως και βελτιώσεως έγιναν σε πολλά αεροδρόμια, ενώ ταυτόχρονα κατασκευάσθηκαν και πολλά νέα επαρχιακά αεροδρόμια. Η οργανωτική διάταξη της Πολεμικής Αεροπορίας, σύμφωνα με το Ν.Δ. 23/9/1930, ήταν η ακόλουθη :




Οι πρώτοι 11 "ΙΚΑΡΟΙ" εισάγονται στην νεοσυσταθείσα Σχολή ΙΚΑΡΩΝ στις 2/12/1931. Τα στελέχη του νέου αυτού Σώματος θα αναζητηθούν ανάμεσα στους εμπείρους και εκπαιδευμένους αξιωματικούς των Αεροποριών του Στρατού και του Ναυτικού. Μπορούμε να ισχυρισθούμε ότι από αυτό το σημείο ξεκινά η χιονοστιβάδα μιας άνευ προηγουμένου καταστροφής της Αεροπορίας. Η καταστροφή ξεκινά όταν το Υπουργείο Στρατιωτικών αρνείται να μετατάξη Αξιωματικούς στην Αεροπορία. Σαν λογικό επακόλουθο το Υπουργείο Αεροπορίας επανδρώνει τις κενές θέσεις με Αξιωματικούς του Ναυτικού τους οποίους διέθεσε πρόθυμα το Υπουργείο Ναυτικών.
Η πλειοψηφία των ναυτικής προελεύσεως αξιωματικών δημιουργεί στους μειοψηφούντες εκ στρατού αεροπόρους ανασφάλεια με αποτέλεσμα "συνωμοτική" κομματική δράση, "φάγωμα" του Υπουργού Αεροπορίας και έτσι τον Νοέμβριο του 1932, όταν εξελέγη ο Τσαλδάρης εις βάρους του Βενιζέλου, έφτασε η αεροπορία στο παρά-πέντε της διαλύσεως. Οι στρατιωτικοί και οι ναυτικοί κτυπούν με κάθε τρόπο την αεροπορία αλλά ο Τσαλδάρης επείσθη τελικώς για το Εθνικό ασύμφορο της καταργήσεώς της και την έσωσε κυριολεκτικά την ύστατη στιγμή.
Η χώρα διέρχεται τεράστια πολιτική κρίση η οποία κορυφώνεται με την απόπειρα δολοφονίας κατά του Βενιζέλου στις 6/6/1933. Εξη μήνες μετά αποδεικνύεται ότι σε αυτήν συμμετείχαν και αεροπόροι. Η άνευ προηγουμένου αναστάτωση έχει σαν αποτέλεσμα την μετάταξη σε στρατό και ναυτικό των 77 απο τους 98 αξιωματικούς της Αεροπορίας, σημειώνοντας ουσιαστικά την διάλυσή της. Μόνο η Σχολή Ικάρων δεν διελύθη αν και η τρίτη σειρά εισήχθη μόλις τον Ιανουάριο του 1934. Οι μεθοδεύσεις προς διάλυση ακόμα και της Σχολής θα συνεχισθούν με απόφαση να παρθούν τα εκπαιδευτικά α/φ απο την διοίκηση της Σχολής και να υπαχθή το προσωπικό της κάτω απο την διοίκηση του στρατοπέδου Τατοΐου. Μετά απο σκληρούς αγώνες λίγων αξιωματικών, η μεθόδευση πέφτει στο κενό. Το εκπαιδευτικό έργο της Σχολής βρίσκει εμπόδια και περιορίζεται στο ελάχιστο. Οι μαζικές αποστρατείες του 1933 αποστερούν απο την Αεροπορία την πλειονότητα των εναπομεινάντων ικανών αξιωματικών και προκαλούν απότομη καθίζηση στο Σώμα. Την ίδια χρονιά περνά στην Αεροπορία η 4η Μοίρα Στρατιωτικής Συνεργασίας με α/φ Potez 25 T.O.E. και με έδρα το Αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ.
Η πολιτική αναστάτωση αποστερεί απο την Αεροπορία το δικαίωμά της να ανανεώση τον πεπαλαιωμένο αεροστόλο της. Χρησιμοποιούνται αεροσκάφη του 1920 και 1922 τα οποία είναι σε οικτρή κατάσταση, καθώς και λίγο νεώτερα που πλέον έχουν καταστεί επικίνδυνα. Απο το 1932 μέχρι και το 1934 μεσολάβησαν 10 υπουργοί Αεροπορίας με χρόνο θητείας που δεν επέτρεπε την υλοποίηση κανενός προγράμματος. Η τέταρτη σειρά Ικάρων εισάγεται στη σχολή το 1934. Η χρονιά αυτή όμως πρόκειται να οδηγήση την Αεροπορία στο χαμηλότερο σημείο της ιστορίας της. Γενική αποδιοργάνωση, αποστρατείες, αποτάξεις, μετατάξεις, παραιτήσεις, υπονομεύσεις και κάθε είδους ελλείψεις σε υλικά, δίνουν την εικόνα της Αεροπορίας. Πολεμική εκπαίδευση δεν εγένετο λόγω ελλείψεως μαχητικών α/φ.
Τα πολιτικά προβλήματα συνεχίζουν να υπάρχουν και την 1/3/1935 αρχίζει το κίνημα του Βενιζέλου έχοντας τον Στόλο μαζί του. Η Αεροπορία αναλαμβάνει δράση εναντίον του Στόλου χωρίς σχεδόν κανένα αποτέλεσμα. Μετά τις αποτυχίες, στις 8/3/1935 αποφασίζεται η άμεση (εντός της σήμερον) αγορά 5 καταδιωκτικών τύπου Avia BH.33E από την Γιουγκοσλαβία. Επίσης αποφασίζεται η προμήθεια 1300 βομβών, αλεξιπτώτων και φυσιγγίων. Με την λήξη του κινήματος ακολουθούν μαζικές αποστρατείες στην Αεροπορία όλων όσων είχαν χαρακτηρισθεί "Βενιζελικοί". Σαν να μην ήταν αρκετό αυτό οι 3 Σμήναρχοι της Αεροπορίας προάγονται σε Υποστρατήγους (26-3-35). 'Ετσι η Ελλάς διέθετε τότε περί τα 40 α/φ για 3 Στρατηγούς αλλά μαχητική ικανότητα μηδέν. Οι Στρατηγοί διεμαρτυρήθησαν στον πρωθυπουργό ότι ΔΕΝ υπάρχει Αεροπορία ούτε πρόγραμμα προμήθειας υλικού. Καταθέτουν προϋπολογισμό 600 εκατομμυρίων αλλά ενεκρίθησαν μόνο τα 250. Τελικά εδώθησαν μόνο τα 125. Με αυτά τα χρήματα αγοράσθηκαν 18-20 νέα εκπαιδευτικά α/φ Avro 621 Tutor, διότι το εκπαιδευτικό έργο της σχολής Ικάρων χαροπάλευε. Απο το 1932 μέχρι το 1940 αγοράθηκαν επίσης και 22 α/φ προκεχωρημένης εκπαίδευσης Avro 626 / Prefect. Ετσι με σχετικά ομαλές συνθήκες εισάγεται η νέα σειρά Ικάρων τον Οκτώβριο του 1935.
Η πολιτική αστάθεια συνεχίζει μέχρι την 4η Αυγούστου 1936. Στις 18 Αυγούστου 1936 δωρίσθηκαν από τον ομογενή κ. Κουταρέλη 2 Avia B.534-III. Μετά την ηρεμία που ακολουθεί, εμφανίζεται η αλήθεια για το στράτευμα. Πλήρης αταξία και ακαταλληλότης του υλικού. 'Απο τα μέσα Απριλίου ήδη ο Μεταξάς εμπεδώνει την πειθαρχία και αρχίζει τους πολεμικούς σχεδιασμούς. Δημιουργούνται νέα προγράμματα εκπαιδεύσεως, προγραμματίζεται η προμήθεια πτητικού υλικού και εξοπλισμού εδάφους. Ουσιαστικά οι 'Ικαροι του 1936-1937 ακολουθούν την πλήρη εφαρμογή του αναθεωρηθέντος και εκμοντερνισθέντος προγράμματος. Το 1937 δημιουργείται στο ΣΕΔΕΣ, Μοίρα Διώξεως με α/φ PZL P.24F/G. Ο Μεταξάς δημιουργεί επιτροπή εράνου για Αεροπορία. Το 1937 ο Αιγυπτιώτης ομογενής Στυλιανός Σαρπάκης, προσφέρει 2 μαχητικά α/φ Gloster SS.37 Gladiator Mk I, τα καλύτερα της εποχής. Η άνευ προηγουμένου επιτυχία του εράνου δίνει το δικαίωμα για αισιόδοξες σκέψεις. Η Αεροπορία ενισχύεται με 36 Πολωνικά PZL P.24F/G, 9 Γαλλικά Bloch MB.151, 10 Γαλλικά Potez 633 GREC, 10 Βρεττανικά Bristol Blenheim Mk IV, 12 Βρεττανικά Fairey Battle, 9 Βρεττανικά Avro 652A Anson Mk I, 12 Γερμανικά Dornier Do 22kg, 16 Γερμανικά Henschel Hs 126A-1. Με αυτά τα α/φ εξοπλίζονται οι μοίρες Διώξεως και Βομβαρδισμού καθώς και η Αεροπορία Ναυτικού. Με αυτά τα α/φ η Αεροπορία μπόρεσε να ανταπεξέλθη του πολέμου του 1940.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΤΟ 1940
ΑΝΩΤΕΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΙΑΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΔΙΩΞΕΩΣ

ΜΟΙΡΑ ΠΟΣΟΤΗΣ ΤΥΠΟΣ
21 Μ.Δ. 9 PZL P.24F/G
21 Μ.Δ. 2 Gloster SS.37 Gladiator Mk I
22 Μ.Δ. 9 PZL P.24F/G
23 Μ.Δ. 9 PZL P.24F/G
24 Μ.Δ. 9 Bloch MB.151


ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΥ

ΜΟΙΡΑ ΠΟΣΟΤΗΣ ΤΥΠΟΣ
31 Μ.Β. 10 Potez 633 GREC
32 Μ.Β. 10 Bristol Blenheim Mk IV
33 Μ.Β. 12 Fairey Battle


ΟΜΑΔΕΣ ΜΕΡΑΡΧΙΩΝ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΩΝ ΣΤΡΑΤΟΥ

ΣΩΜΑ/ΜΕΡΑΡΧΙΑ ΠΟΣΟΤΗΣ ΤΥΠΟΣ
Α'ΣΣ - 1η Μ.Π. 10 Breguet Bre.19
Β'ΣΣ - 2η Μ.Π. 8 Breguet Bre.19
Δ'ΣΣ - 4η Μ.Π. 12 Potez 25 Τ.Ο.Ε.
ΤΣΔΜ - 3η Μ.Π. 16 Henschel Hs 126A-1
VIII - Μ.Π. ΑΣΠ 4 Breguet Bre.19


ΑΝΩΤΕΡΑ ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
ΔΙΟΙΚΗΣΙΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

ΜΟΙΡΑ ΠΟΣΟΤΗΣ ΤΥΠΟΣ
11η Μ.Ν.Σ. 9 Fairey IIIF
12η Μ.Ν.Σ. 12 Dornier Do 22kg
13η Μ.Ν.Σ. 9 Avro 652A Anson Mk I


Το τραγικό σημείο είναι οτι ΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ και λόγω του πολέμου (;) δεν παρεδόθησαν, ακόμη 139 α/φ τελευταίας τεχνολογίας.
ΠΙΝΑΞ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ 1938-1939 ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΡΕΔΟΘΗΣΑΝ ΠΟΤΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΜΗ ΠΑΡΑΔΟΘΕΝΤΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ

ΧΩΡΑ ΠΟΣΟΤΗΣ ΤΥΠΟΣ
ΓΑΛΛΙΑ 13 Potez 633 GREC
ΓΑΛΛΙΑ 16 Bloch MB.151
ΑΓΓΛΙΑ 24 Spitfire
ΑΓΓΛΙΑ 24 Bristol Blenheim IIIF
Η.Π.Α. 30 Grumman F-4F Wildcat
ΓΕΡΜΑΝΙΑ 32 Henschel Hs 126A-1


Τα α/φ που αγόρασε η Ελλάς στους 50 μήνες του καθεστώτος Μεταξά, αντιστοιχούν σε κατά μέσο όρο εντάξεως άνω των 2 νέων α/φ τον μήνα. Αν δε, οι ξένοι πωλητές ήταν συνεπέστεροι και παρέδιδαν τα 139 προπληρωθέντα α/φ, ο μέσος όρος θα έφτανε στο φανταστικό αριθμό 4,5 α/φ το μήνα. Αρκεί κανείς να αναλογισθή την επιτυχία που θα είχε η Αεροπορία το 1940 αν διέθετε αυτή την τρομερή αεροπορική μηχανή την οποία, σύμμαχοι και μη, μας απεστέρησαν. Η ειρωνία είναι οτι στις 3/11/1940 και στις 5/11/1940 οι Αγγλοι θα στείλουν προς ενίσχυσή μας 12 τουλάχιστον α/φ ελαφρού βομβαρδισμού τύπου BLENHEIM IIIF, σαν αυτά που ήδη είχαμε πληρώσει. Αυτά πέταξαν σαν Αγγλικά, με Αγγλικά πληρώματα. Οι "σύμμαχοί μας" βέβαια, μας έχουν συνηθίσει σε τέτοιου είδους (και χειρότερη) ταπεινωτική αντιμετώπιση.



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ