ΑΔΡΙΑΣ (L-67)

Φωτογραφίες

Highslide JS
Highslide JS
Highslide JS


Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΟ ΣΥΝΟΔΕΙΑΣ ΤΥΠΟΥ HUNT III.
Πρώην HMS BORDER.
Εναυπηγήθη το 1939-41 στα ναυπηγεία Vickers-Armstrong της Αγγλίας και παρεχωρήθη ως δανεικό στην Ελλάδα.
Παρελήφθη στο Νιουκάστλ της Αγγλίας στις 20 Ιουλίου 1942 από τον Αντιπλοίαρχο Ι. Τούμπα.
Στις 26 Αυγούστου και μετά την εκπαίδευση, ενώ έπλεε με ομίχλη και μόνο με την αριστερή μηχανή, προσήραξε κοντά στο Scapa flow. Για την επισκευή του χρειάσθηκαν 4 μήνες. Για το ατύχημά του δεν κατελογίσθη ευθύνη στον κυβερνήτη.
Στις αρχές Ιανουαρίου 1943, έπλευσε προς την Μεσόγειο λαμβάνοντας μέρος σε συνοδείες νηοπομπών.
Στις 27 Ιανουαρίου 1943 και ενώ ευρίσκετο 360 μίλια ΒΔ του ακρωτηρίου Finisterre, εβύθισε, σύμφωνα με σοβαρές ενδείξεις, το γερμανικό υποβρύχιο U553 (το βρετανικό ναυαρχείο με σήμα του το εθεώρησε πιθανώς βυθισθέν). Μετά τον πόλεμο επιβεβαιώθη η απώλειά του επισήμως την ημερομηνία αυτή, χωρίς να αναφέρεται ποιό πλοίο την προκάλεσε. Επίσης κατά τη διάρκεια της ιδίας επιχειρήσεως, στις 13 Φεβρουαρίου 1943, ενδεχομένως να εβύθισε ή να έβλαψε σοβαρά το U623. (η τελευταία αναφορά το υποβρυχίου αυτού ήταν στις 9 Φεβρουαρίου 1943).
Έλαβε μέρος σε συνοδείες πολλών νηοπομπών στη Μεσόγειο και στις επιχειρήσεις αποβάσεως στη Σικελία, όπου τη νύχτα της 20/21 Ιουλίου 1943 (κυβ. αντιπλοίαρχος Ι. Τούμπας) αντιμετώπισε επιτυχώς την συντονισμένη επίθεση τριών μεγάλων γερμανικών τορπιλακάτων σε νυχτερινή συμπλοκή. Κατά την συμπλοκή αυτή, την 2α πρωϊνή έξω από το λιμάνι της Αυγούστας, ετραυματίσθη θανασίμως και εξέπνευσε ο Δίοπος Πυρ. Α. ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Στις 10 Σεπτεμβρίου 1943, ο ιταλικός στόλος του Τάραντα πλέοντας προς τη Μάλτα παρεδόθη σε δύναμη 4 πολεμικών μεταξύ των οποίων και ο ΑΔΡΙΑΣ.
Κατά τις επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου, στις 22 Οκτωβρίου 1943 και ενώ ευρίσκετο κοντά στην Κάλυμνο με το βρετανικό Α/Τ HURWORTH, προσέκρουσε την 21:50 σε νάρκη και από την έκρηξη απεκόπη η πλώρη του. Το HURWORTH στην προσπάθειά του να πλεύση προς βοήθεια του ΑΔΡΙΑΣ προσέκρουσε επίσης σε νάρκη και εβυθίσθη, με αποτέλεσμα να απωλεσθούν 143 άνδρες.
Το ΑΔΡΙΑΣ παρά τις ζημιές κατόρθωσε και έφθασε στην κοντινή τουρκική ακτή του Gumucluk (Γκιουμουσλούκ). Οι απώλειες του ήταν 21 νεκροί και 30 τραυματίες.
ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ
  • Κελευστής Αρμ. Γ. ΓΑΛΑΝΗΣ
  • Υποκελευστής Β? Μηχ. Γ. ΚΟΥΡΤΕΣΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Ν. ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Γ. ΕΥΔΑΙΜΩΝ
  • Δίοπος Πυρ. Ι. ΡΕΝΤΟΥΜΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Ε. ΤΖΙΩΤΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Μ. ΓΡΗΓΟΡΑΚΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Α. ΘΕΟΧΑΡΗΣ
  • Δίοπος Πυρ. Α. ΠΑΠΑΜΑΚΑΡΙΟΣ
  • Δίοπος Πυρ. Γ. ΠΑΠΠΟΣ
  • Δίοπος Πυρ. Α. ΣΑΜΑΡΑΣ
  • Δίοπος Πυρ. Π. ΠΑΓΟΥΔΗΣ
  • Δίοπος Μηχ. Β. ΚΡΙΤΣΙΝΗΣ
  • Δίοπος Μηχ. Α. ΤΣΑΚΑΛΙΔΗΣ
  • Δίοπος Νοσ. Σ. ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
  • Δίοπος Εσχ. Ι. ΓΚΟΥΤΕΛΙΑΣ
  • Ναύτης Μηχ. Ε. ΜΥΚΩΝΙΟΣ
  • Ναύτης Μηχ. Π. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ
  • Ναύτης Μηχ. Ι. ΝΙΣΗΡΙΟΣ
  • Ναύτης Μηχ. Θ. ΣΤΟΥΠΑΚΗΣ
  • Ναύτης Κατ. Μ. ΜΑΖΑΡΑΚΗΣ
Έπειτα από εντατική εργασία 40 ημερών για μικρές επισκευές το πλήρωμα κατάφερε να στεγανοποιήσει το σκάφος και απέπλευσε την 1η Δεκεμβρίου 1943 και, μολονότι χωρίς πλώρη, κατόρθωσε να φθάση ύστερα από αγωνιώδη πλου 370 μιλίων, στην Αλεξάνδρεια στις 6 Δεκεμβρίου, όπου του επεφυλάχθη ενθουσιώδης τιμητική υποδοχή από τον αγγλικό στόλο και τα άλλα συμμαχικά πλοία για το απίστευτο κατόρθωμά του. Αυτό το κατόρθωμα αποτελεί λαμπρό παράδειγμα τόλμης και επιδεξιότητος του κυβερνήτου και του πληρώματος.
Με την απελευθέρωση, έφθασε έπειτα από πρόχειρη επισκευή της πλώρης του και αυτό στην Ελλάδα μαζί με τα άλλα πλοία του Στόλου.
Η πλήρης επισκευή του τελικά δεν επραγματοποιήθη λόγω του τερματισμού των πολεμικών επιχειρήσεων στην περιοχή της Μεσογείου και το 1945 διεγράφη από την δύναμη του Στόλου.
Το Α/Τ ΑΔΡΙΑΣ είναι το 1o κατα σειρά από τα 3 πλοία που έχουν αυτό το όνομα
    Τα άλλα πλοία ήταν τα εξής:
  • 2... Το Α/Τ ΑΔΡΙΑΣ τύπου HUNT III πρώην Βρετανικό HMS TANATSIDE που ενετάγη το 1946 εις αντικατάστασιν του προηγουμένου ΑΔΡΙΑ και και επεστράφη στην Αγγλία το 1963
  • 3... Η Φ/Γ ΑΔΡΙΑΣ τύπου Standard η οποία ενετάγη το 1994
Του ιδίου τύπου, ΑΔΡΙΑΣ (L-69), ΑΣΤΙΓΞ (D-15), ΚΑΝΑΡΗΣ (D-34), ΜΙΑΟΥΛΗΣ (D-59), ΠΙΝΔΟΣ (D-72).
Το Α/Τ ΑΔΡΙΑΣ είχε τα παρακάτω Τεχνικά Χαρακτηριστικά



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ