ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

Ιστορικά στοιχεία - Γενικές πληροφορίες

Κατασκευάσθηκε το 1939. Η πρώτη πολεμική επιχείρηση από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου καταγράφεται στις 29 Νοεμβρίου του 1940, κατά την διάρκεια του ελληνο-ιταλικού πολέμου. Τότε, δύο Swordfish της 815 Μοίρας της Βρεττανικής Αεροπορίας Ναυτικού τα οποία επιχειρούσαν από το αεροπλανοφόρο HMS Illustriοus απογειώθηκαν από το Ηράκλειο και κτύπησαν στόχους στα Δωδεκάνησα. Στην διάρκεια του πολέμου, το αεροδρόμιο, δεν υπέστη μεγάλες ζημίες από βομβαρδισμούς.
Στις 17 Μαρτίου του 1941, διαρκούντος του ελληνο-ιταλικού πολέμου, προσγειώθηκαν δύο βρεττανικά αναγνωριστικά της 2 PRU προερχόμενα εξ Αιγύπτου. Από την γερμανική εισβολή και έπειτα, το αεροδρόμιο Ηρακλείου αποτελεί τον ενδιάμεσο σταθμό των Μοιρών της RAF που έφευγαν από την κατακτημένη Ελλάδα προς την Αίγυπτο. Πέρασαν οι βρεττανικές 11, 84, 203 και 211 Μοίρες. Στις 22 Απριλίου προσγειώνονται στο Ηράκλειο 5 ελληνικά Avro Avro 652A Anson Mk I της 13ης Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας13ης Μοίρας Ναυτικής Συνεργασίας που είχαν αναχωρήση από το Ελληνικό. Επρόκειτο γιά τα Ν51, Ν52, Ν55, Ν56 και Ν61. Θα ανεφοδιασθούν και θα ξεκινήσουν την ίδια μέρα γιά Αίγυπτο όπου το απόγευμα θα προσγειωθούν στο αεροδρόμιο του Mersa Matruh. Την ίδια μέρα προσγειώνονται τα Gloster Gladiator II και Hawker Hurricane I της βρεττανικής 112 Μοίρας προκειμένου να προσφέρουν αεροπορική κάλυψη στην περιοχή. Σε αυτά θα προστεθούν τα Bristol Blenheim IVF της βρεττανικής 203 Μοίρας. Τότε θα αρχίση η εγκατάσταση του 220 AMES (Air Ministry Experimental Station). Αυτό δεν ήταν παρά ένας σταθμός ραντάρ. Η εγκατάσταση αυτή δεν θα ολοκληρωθή ποτέ διότι τα γεγονότα θα την προλάβουν.
Στις 15 Μαΐου θα περάσουν από το Ηράκλειο δύο ελληνικά Avro 626 Tutor που διέφυγαν από το 'Αργος, πέρασαν από το Μάλεμε και κατευθύνονταν στην Αίγυπτο. Στις 17 θα προσγειωθούν 3 Bristol Beaufighter της βρεττανικής 252 Μοίρας τα οποία θα μείνουν δύο ημέρες και θα φύγουν μαζί με όλα τα άλλα αεροπλάνα λίγο πριν αρχίση η Μάχη της Κρήτης. Εν τω μεταξύ η Luftwaffe έχει δώση αυστηρές διαταγές στους πιλότους της να μην βομβαρδίσουν τα αεροδρόμια του Μάλεμε και του Ηρακλείου.
Μετά την κατάληψη της Κρήτης από τους Γερμανούς, στο αεροδρόμιο έγινε πολύ σημαντικό και στάθμευαν διάφορες μονάδες που βοηθούσαν την επιτήρηση της Ν.Α. Μεσογείου και την προέλαση του Ρόμμελ. Γι’ αυτό τον λόγο αποτελούσε συχνό στόχο των συμμαχικών επιθέσεων.
Το βράδυ της 12ης Ιουνίου 1942, το υποβρύχιο "ΤΡΙΤΩΝ" με κυβερνήτη τον υποπλοίαρχο Επαμεινώνδα Κοντογιάννη, απεβίβασε κοντά στο αεροδρόμιο Ηρακλείου έξη καταδρομείς του SAS. Επικεφαλής ήταν ο Γάλλος ταγματάρχης George Berge. Οι υπόλοιποι ήταν ο Αγγλος λοχαγός Lord Jellicoe, ο Ελλην ανθυπολοχαγός Κώστας Πετράκη και οι Γάλλοι Jacques Mouhot λοχίας, Pierre Leostik δεκανεύς, Jack Sibapd δεκανεύς. Την επόμενη ημέρα πέρασαν καταδρομικά στο αεροδρόμιο και ανετίναξαν αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών καθώς και 21 αεροπλάνα Junkers Ju-88. Την επόμενη ημέρα οι Γερμανοί εξετέλεσαν 50 Ελληνες ομήρους ως αντίποινα.
Στις 11 Οκτωβρίου 1944 οι Γερμανοί απεχώρησαν από το αεροδρόμιο Ηρακλείου. Τον Νοέμβριο του 1944 κλιμάκιο της RAF χωρίς αεροπλάνα εγκαθίσταται στο αεροδρόμιο. Την πρωτοχρονιά του 1945 εγκατεστάθη στο αεροδρόμιο και ελληνικό κλιμάκιο. Οι Βρεττανοί έφυγαν από το αεροδρόμιο το 1946.
Το 1951 η μονάδα του αεροδρομίου Ηρακλείου θα πάρη το όνομα 126 Σμηναρχία Αεροπορικής Βάσεως. Με την ονομασία αυτή θα παραμείνη ως το 1974 οπότε μετονομάζεται σε 126 Σ.Μ.



  WebMaster : webmaster@tetraktys.org - ©1998-2010 ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ